E-magazine Via

E-magazine Via

Speciaal voor Tesla-bestuurders zoals u hebben we InsureMyTesla ontwikkeld, een unieke verzekering op maat van de specifieke behoeften van Tesla's en hun eigenaars. We sturen u nu door.

MOTO

Terug naar overzicht


Files met de motor voorbijrijden: wat zegt de wet?

Files met de motor voorbijrijden: wat zegt de wet?

Met de wagen in de stad rijden tijdens het spitsuur is moeilijk. Motoren en scooters banen zich een weg tussen de auto’s in. Maar is dit wel toegelaten?

Motoren en scooters banen zich dagelijks een weg tussen de files om knelpunten te vermijden. Dit is een praktijk die sommige automobilisten danig op de zenuwen werkt. Hoewel sommigen hieraan twijfelen, is dit gebruik sinds september 2011 perfect wettelijk. In het buitenland wordt België dan ook geroemd omwille van onze wettelijke standpunten op dit gebied. 

Het Belgische voorbeeld

In januari 2013 liet de Franse media zich massaal uit over “de intelligentie van de Belgische autoriteiten” inzake de wettelijke toestemming dat motorrijders files voorbij mogen rijden.

“De wet Schouppe” – genoemd naar de toenmalige Staatssecretaris voor Mobiliteit – ging in september 2011 van kracht. Deze wet heeft betrekking op twee punten inzake de mobiliteit van tweewielers.

1. De files voorbijrijden

Vanaf 1 september 2011 mogen motorrijders de files voorbijrijden aan een snelheid van maximaal 50 km/u en op voorwaarde dat het verschil in snelheid met de auto’s die zij voorbijrijden niet groter is dan 20 km/u. Motorrijders die auto’s die traag rijden of stilstaan willen inhalen, moeten hiervoor gebruik maken van de twee uiterst linkse rijstroken.

2. Busrijstroken

Vanaf 1 september 2011 mogen motoren ook gebruik maken van de rijstroken die voor bussen werden voorbehouden.

Een feit dat zeker in het voordeel van de wet Schouppe heeft gepleit is dat er heel weinig zware ongevallen worden veroorzaakt door motorrijders die de files voorbijrijden.

Maar daar houdt het voor de wet Schouppe niet op, want ze heeft ook andere aspecten aangepakt om de veiligheid, en vooral de uitrusting, van de bestuurders van tweewielers te verbeteren. Voortaan moeten motorrijders beschermende kledij dragen. Naast een helm bestaat deze beschermende kledij uit handschoenen, een jasje met lange mouwen en een lange broek of een pak. De schoenen – laarzen of hoge schoenen – moeten de enkels beschermen. Dit is een uitstekende maatregel om levenslange verwondingen te vermijden bij onverantwoordelijke bestuurders die in een short, T-shirt en sneakers met de motor rijden. 

Een aantal tips voor u begint te slalommen!

Uiteraard hebben motorrijders vooral in de stad de neiging files voorbij te rijden, omdat die daar meer voorkomen. Dit wil echter niet zeggen dat u zomaar kunt doen wat u wil. Om files met de motor voorbij te rijden hebt u een goede dosis ervaring en concentratie nodig. Hierbij draait het helemaal om het principe “zien en gezien worden”. Om als motorrijder op een preventieve manier te rijden, moet u:

  • Nagaan of uw koplampen aan staan
  • Binnen de verkeersstroom goed het gedrag van de automobilisten die u voorbijrijdt in de gaten houden (gedraaide wielen, niet duidelijk maken dat ze van plan zijn van rijstrook te veranderen.)
  • Proberen oogcontact te maken met de automobilisten in de achteruitkijkspiegels om ervoor te zorgen dat ze u gezien hebben.
  • Uw vingers op de rem en koppeling en uw voet op de rem houden, zodat u snel kunt reageren als het nodig is.
  • Uw richtingaanwijzers gebruiken om van rijstrook te veranderen of een inhaalmanoeuvre uit te voeren of uw 4 knipperlichten aanlaten, als uw motor hiervoor is uitgerust.
  • Niet aan de rechterkant voorbijrijden.

Van 4 wielen naar 2 wielen: een aantrekkelijk voorstel

FEBIAC, de Belgische federatie van de auto- en tweewielerindustrie, heeft in 2011 een studie laten uitvoeren met als doel te ontdekken wat er zou gebeuren als een groot aantal auto’s door tweewielers zouden worden vervangen op de belangrijkste autowegen in onze grote steden.

Daaruit kwamen de volgende opvallende bevindingen naar boven:

  • Als 10% van de pendelaars van een wagen naar een motor of scooter zou overschakelen zou dit het aantal files met 40% verminderen.
  • Als 10% van de automobilisten motorrijders zouden worden, zou er 63% meer tijd gewonnen kunnen worden met ‘slechts’ 706 uur file per dag.
  • Over het hele wegennet beschouwd, zou men zo tot 15.000 uur per dag aan tijd kunnen besparen!

Goed nieuws, u kunt auto’s gewoon voorbijrijden en zo op een wettelijke manier alle files vermijden!

Let echter op want sommige autobestuurders hebben niet altijd voldoende aandacht voor motorrijders en fietsers. Een ongeval is vlug gebeurd en u bent kwetsbaarder op de motorfiets dan in de wagen. De oplossing om het (slechte) gedrag van de automobilisten te kunnen voorspellen: defensief rijden!

Leer juist reageren in situaties die vaak leiden tot een ongeval!